Ha véletlenül léptél a sárba, akkor is le kell mosnod a cipődet

Győri Zsuzsanna írása

Felelősség

A felelősség számomra azt jelenti, hogy az ember tisztában van a szavai és a tettei következményeivel, és vállalja is azokat, egyúttal elköteleződik amellett, amit mondott vagy tett.

Az az ideális, ha szabad akaratunkból csak olyasmit mondunk és teszünk, amiért képesek vagyunk felelősséget vállalni, és aminek a következményeivel is szembenézünk.

Ha valakivel közösen vállaljuk a felelősséget valamiért, akkor annak következményeiben is osztoznunk kell.

Előfordul, hogy úgy vállalunk felelősséget valamiért, hogy nem vagyunk – mert nem is lehetünk – teljesen tisztában a következményekkel. 

És mi van akkor, ha valamilyen felelősséget nem mi választottunk, hanem ránk kényszerítették? Mi van akkor, ha mi választottuk, de amikor látjuk a következményeket, inkább meggondolnánk magunkat?

Az – akár vállalt, akár nem választott – felelősséget akkor sem fogjuk következmények nélkül megúszni, ha elmenekülünk előle. A különbség annyi, hogy utóbbi esetben más következményekre számíthatunk. Ha így döntünk, akkor ugyanazt a leckét más módon fogjuk megtanulni.

Egyetlen tettünk sem megúszható következmények nélkül.

A következmények elől nem lehet elmenekülni, azokat maximum elodázni lehetséges.

Ahogy a halált sem tudjuk elkerülni, mert a halál pedig annak a következménye, hogy az Isten az anyagi létet választotta az önmegtapasztalásra.

A következmények nem elkerülhetőek. Ezt nevezzük karmának. 

Bár a karmát leginkább az ezoterikus tanokhoz, vagy különböző vallásokhoz kötjük, tehát a világ egyfajta metafizikai magyarázatának tartjuk, paradox módon a karma törvénye éppen az anyagi világ törvényszerűségei miatt valóságos. A karma törvényét az önmagát az anyagi világban megtapasztaló Isten írja. 

Nincs jó és rossz döntés. Olyan döntés van, amivel vállaljuk önmagunkért a felelősséget, vagy olyan, amivel elmenekülünk a felelősségünk elől.

Ha véletlenül léptél a sárba, akkor is le kell mosnod a cipődet!