Stepmom, 1998.; Chris Columbus; szereplők: Susan Sarandon, Julia Roberts, Ed Harris
A Tarot-ban a Halál lapját gyakran félreértik, pedig az elsősorban nem a szó szerinti halált, hanem az átalakulást, a régi lezárását és az új kezdet lehetőségét jeleníti meg. A fekete lovas a Rider-Waite-Smith pakliban a változás elkerülhetetlenségére figyelmeztet: ahogy a nap felkel a távolban, úgy születik meg az új élet is a régi pusztulásából. Ez az energia néha félelmetes, hiszen az elengedés a legtöbbször fájdalmas. Mégis, ahhoz, hogy helyet adjunk az újnak az életünkben, előbb el kell engednünk mindazt, ami már nem szolgál minket.
Rengeteg ismert és népszerű film passzol ehhez a laphoz, ám azért választottam az Édesek és mostohák című klasszikust, mert a történet több síkon is közvetíti a Halál lapjának üzenetét.
A film középpontjában két nő története áll, akik kénytelenek egymással megbékélni és együttműködni. Jackie (Susan Sarandon), egy édesanya halálos betegséggel küzd, és tudja, hogy nem maradhat a gyerekei mellett. Isabel (Julia Roberts), az apa új párja, kezdetben Jackie teljes ellentéte: fiatal, spontán és látszólag nem érti, hogy milyen felelősséggel jár a gyereknevelés. A történet során azonban mindketten hatalmas személyes fejlődésen mennek keresztül, ahogy Jackie megpróbálja elfogadni az elkerülhetetlen halált, és Isabel megtanulja, mit jelent igazán szeretni és gondoskodni valakiről.
A film nemcsak a halállal való szembenézésről szól, hanem a családi szerepek és dinamikák teljes átalakulásáról is. Jackie igyekszik biztosítani, hogy gyerekei érzelmileg stabil alapokon álljanak, még akkor is, ha ő már nem lesz ott. Isabel lassan felismeri, hogy többé már nem csak kívülálló ebben a családban, hanem aktív, meghatározó résztvevővé kell válnia.
Ez a folyamat tele van konfliktusokkal, de végül egy megható, mélyreható átalakuláshoz vezet, amely az elengedés és az új kezdetek lehetőségét hordozza.
Jackie karaktere az archetipikus bölcs anya szerepét testesíti meg, aki élete végén is tanít, és tudatosan készíti fel a családját arra, hogy nélküle is tovább éljenek. Isabel pedig az új korszak képviselője: az „új anya” szerepébe lépve vállalja, hogy nem tökéletes, de így is képes szeretetet és biztonságot adni.
Ez a dinamika összecseng a Halál lap szimbolikájával: a régi (Jackie) helyet ad az újnak (Isabel), és az elkerülhetetlen veszteség mellett ott van annak a reménye, hogy az új élet is tartogathat boldogságot és nyugalmat. Jackie és Isabel kapcsolatának alakulása maga a változás folyamata, amely a régi sérelmek és félelmek elengedésével ér célba.
A Halál lap és az Édesek és mostohák közös tanítása abban rejlik, hogy az elengedést nem feltétlenül kell tragédiaként megélni. Ahogy Jackie elfogadja közelgő halálát, úgy ad helyet az újnak, és ezzel megteremti családja számára a jövőt. Isabel pedig megtanulja, hogy a tökéletlenségeivel együtt is méltó erre az új szerepre. Ez az átalakulás mindannyiunk számára példát mutat: az életünk során megélt veszteségek nem csak valaminek a végpontjai, hanem mindig új utak nyitányai is. Nézz szembe azzal, amit most még nem látsz. A kérdés csak az: készen állsz rá?
A Tarot Nagy Arkánumának 22 lapjához kapcsolok filmes analógiákat ebben a sorozatban, amelynek többi részét >>ITT<< találod.