Tarot-naplók: Új kihívások

Győri Zsuzsanna írása

Tanítani. Kerülgetem a szót, nem is tudom, leírjam-e egyáltalán. Átgondolom, mit is jelent: általában és számomra.

Mert az biztos, hogy nagyon sokat, sokfélét.

Most kezdhetném azzal, hogy már a bölcsődében is tanítónéniset játszottam, és még igaz is lenne. Ahogy tűnődöm ezen, jön egy felismerés: eddigi életem során tényleg folyton megtaláltak a pedagógiai helyzetek.

Sem menekülni, sem elbújni nem lehetett előlük, pedig volt idő, amikor még azt akartam. Az a tapasztalatom, hogy akinek a tanítással mint hivatással dolga van az életében, az úgysem tudja kikerülni.

Így lehetett, hogy Laci bekopogtatott hozzám Messengeren, és elmondta, hogy tanulni szeretne, én meg erre — kis mérlegelés után — lelkes igennel feleltem.

Mit volt mit tenni? 🙂

Elkezdtük a közös munkát, amikor rögtön több dolog is kiderült. Egyrészt volt ugyan egy tervem, de nagyon hamar világos lett, hogy azt nem lehet tartani. Másrészt azt is szinte azonnal megtapasztaltam, hogy ha az ember elkezd valamit tanítani, akkor szembesül azzal, hogy:

A) ő maga mennyivel többet is tudhatna az adott tárgyról

B) azzal, hogy átadja a tudását, rengeteget kap, és maga is nagyon sokat tanul.

Magán a folyamaton azt látom, hogy nem csupán a Nagy Arkánum lapjainak megismeréséről, értelmezéséről szól, hanem mindkettőnk számára önismereti folyamat is. Elmondom, ideálisan hogyan zajlik egy alkalom — ettől persze rendszerint eltérítenek minket az aktualitások és az észszerűség.

Egy lapra nem szánunk fél óránál többet, így egy 90 perces alkalom alatt három Nagy Arkánumot ismerünk meg. Először arra kérem Lacit, hogy írja le, mit lát a kártyán. Ekkor végigvesszük a szimbólumokat, színeket, figurákat: leírjuk, amit látunk. Igyekszem hagyni Lacit beszélni, de azért időnként kicsit kiegészítem, amit mond. 

Azután a lapon megjelenő vizuális elemek jelentésrétegeit fejtegetjük, elemezzük.

Végül megkérem Lacit, hogy keressen az életében analógiákat a tárgyalt lappal, és vizsgáljuk meg, hogy mi lehet számára a lap személyesebb üzenete.

Talán nem meglepő, de mindig kiderül, hogy

az összes lapnak van aktualitása.

Persze ettől a menetrendtől eltérhetünk és gyakran el is térünk, de soha nem „csacsogással”. Van, hogy úgy érzem, egy-egy témában érdemes lehet jobban elmélyedni; vagy szóba kerül olyan életprobléma, amivel el kell időznünk. Ez a reziliencia a önismereti folyamot támogatja: utólag is úgy látom, hogy ezekre a kitérőkre mindig szükség volt/van, és jót is tesznek. Ezt talán Laci sem cáfolná. 🙂

A folyamat másik előnye, hogy mivel minden lap esetében keressük a saját életben fellelhető analógiákat, így az analógiás gondolkodás készsége is fejlődik. Az analógiás gondolkodás fejlesztése pedig az egyik vesszőparipám (>>ITT<< olvashatsz róla bővebben).

A naplózás pedig az önismereti és a Tarot-tanulási folyamatot is támogatja.

Laci majd beszámol a saját naplózásáról, de számomra nagyon hasznos összeszedni, összegezni a gondolataimat, írásban is levonni a tanulságokat, örülni a frissen megtalált analógiáknak.

A legutóbbi alkalommal (kb. két hete) azonban azt mondtam Lacinak, hogy amíg a naplókkal be nem érjük magunkat, addig ne menjünk tovább a Nagy Arkánumban, így aztán két héttel ezelőtt a XIV. Mértékletesség lapjánál álltunk meg a tanulásban.

Az elmúlt két hét alatt én is voltam kicsit nyaralni, és remélhetőleg mind a ketten utol tudjuk végre érni magunkat, hogy aztán folytathassuk a tanulást — és immár majd követhetően, mindig aktuálisan a naplózást.

És míg pihentem, megszületett egy tréning ötlete a fejemben.

És ha már az ötlet megvolt, kidolgoztam rá egy tréningtervet is. Egy 13 alkalmas Analógiás Gondolkodás Tréninget tervezek, ami ősszel indul majd — reményeim szerint online és jelenléti formában is. 

A tréningen a Tarot 22 Nagy Arkánumának segítségével fejlesztjük az analógiás gondolkodást és mélyítjük az önismeretet. 

Hamarosan jövök a részletekkel!

 

A Tarot-naplók előző részeit >>ITT<< találod.